اخبار/مقالات  
سخنی با دانش آموزان چهارم مهر 95

اضطراب امتحان و راه‌هاي کاهش آن
اضطراب امتحان و راه‌هاي کاهش آن
مهم‌ترين علّت اضطراب و نگراني از امتحان، نتيجه‌اي است که قرار است از امتحان به‌دست ‌آيد.
  برخي از عوامل به‌وجود آمدن اضطراب در امتحان‌ها عبارتند از:
    ترس از فراموش کردن مطالب خوانده شده
    سخت‌گيري معلّمان در طرّاحي سؤال‌هاي امتحاني
    انتظار بيش از حدّ والدين
    عدم وجود خودباوري در فرد
    نامشخّص بودن سؤالات.
در خصوص روش‌هاي کاهش اضطراب از امتحان، نظرات مختلفي وجود دارد که مهم‌ترين آن‌ها عبارتند از:
 
ايجاد محيطي آرام و به دور از تشنج
علاوه بر تلاش والدين براي ايجاد چنين محيطي براي مطالعه‌ي فرزندان، فرزندان نيز بايد کوشش نمايند.
 
تنظيم برنامه‌ي خواب و استراحت
برخي با اين تصوّر که هنگام امتحانات براي مطالعه‌ي بيش‌تر، اصلاً نبايد خوابيد و يا خيلي کم خوابيد، خود باعث خستگي ذهني و در نتيجه فراموشي بيش‌تر در مطالب خوانده شده مي‌شود. کاهش زمان خواب در حدّ متعادل مطلوب است، امّا افراط در آن هرگز مفيد نخواهد بود.
 
پرهيز از کاهش تغذيه
افراط و تفريط در تغذيه، اثرات نامطلوبي در بر خواهد داشت. بايد با خواب و استراحت کافي و نيز تغذيه‌ي مناسب، از لحاظ روحي و جسمي، خود را آماده‌ي امتحان کرد.
 
آماده شدن براي امتحان
داشتن برنامه‌ريزي صحيح جهت مطالعه در طول سال تحصيلي و رعايت روش‌هاي صحيح مطالعه:
1. مطالب درسي را به‌تدريج و در طول زمان مرور کنيد، نه اين‌که در آخرين دقايق قبل از امتحان، به مطالعه‌ي فشرده بپردازيد.
2. از يادداشت‌هاي خود، يادداشت‌هاي فشرده‌اي برداريد تا بازسازي ذهني، رمز گرداني و مرور مطالب، برايتان مفيد واقع شود.
3.سعي کنيد به نوع آزمون پي ببريد تا بتوانيد مطالعه‌ي خود را متناسب با آن پيش ببريد.

پرهيز از فشرده خواني
فشرده خواني با مرور کردن مطالب متفاوت است. فشرده خواني متضمّن کوششي است براي يادگيري مطالب تازه، بلافاصله قبل از شروع امتحان.
 
تأکيد بيش‌تر بر مطالبي که انتظار داريد جزو سؤالات امتحاني باشد.
مي‌توانيد محدوده‌ي سؤالاتي را که در امتحان مطرح خواهد شد، حدس زده و بيش‌تر به آن‌ها بپردازيد. براي اين منظور سؤالات امتحاني سال‌هاي گذشته کمک خواهند کرد .هم‌چنين توجّه به مطالب و موضوعاتي که استاد و يا معلّم در کلاس درس، بيش‌تر روي آن‌ها تکيّه مي‌کند.
 شرکت در جلسات آخر درس
حتماً در جلسات آخر درس پيش از امتحان، در کلاس شرکت کنيد. زيرا اغلب، مطالب مهمّي را  که احتمال بيش‌تري در طرح سؤالات دارند، در جلسات آخر مرور و توضيح داده مي‌شوند.
پرهيز از اضطراب‌هاي متفرّقه
مثلاً شب امتحان مسابقات فوتبال را دنبال نکنيد. اگر امتحان قبلي رضايت بخش نبوده است، به آن نينديشيد و تحليل امتحان قبلي را به فرصت مناسب خودش موکول کنيد.
 داشتن تصوّر ذهني مثبت از خود
به‌جاي پرداختن به جنبه‌هاي منفي، همواره يک تصوير ذهني مثبت از خودتان داشته باشيد و پس از تلاش کافي، جهت مطالعه‌ي مطالب به موفّقيّت خود اميدوار باشيد

راههای کنترل استرس امتحان به نقل از واحد مشاوره دانشگاه تهران

سخني با اوليا

درمان افت تحصیلی(کانال کتاب،کارگاه و کلیپ معین)

اضطراب امتحان
     
  پیامهای  مشاوره :